søndag 1. november 2009

Ting jeg ikke er vandt med. Enda.

Hei folkens:)
Det er kanskje logisk at på andre siden av jorden oppfører folk seg annerledes og gjør ting annerledes enn det vi er vandt med. For det gjør de. Virkelig! Her kommer noen punkter over småting jeg har merket meg.

Jeg er ikke vandt med:
...at gutter/menn holder hender uten at det er snakk om homofili. Her går gutter/menn og leier på hverandre, holder rundt hverandre og sitter på fanget til hverandre. Uten at de er homofile. Helt sant.
...at voksne folk sitter på gulvet. Ja, jeg vet jeg burde vært forberedt på det, men det er likevel litt merkelig å se voksne folk sitte på gulvet som ingenting. Når var sist gang du så besteforeldrene dine sitte på gulvet liksom?
...at det er plass til 30 mennesker i en liten minibuss.
...store, ekle og utspekulerte edderkopper. Ikke bare det, de er smarte også! De løper sikksakk og hopper når de forstår at skoen som kommer dundrende etter de prøver å knuse de. Ugh.
...at løsningen på tørsthet IKKE er å ta seg et glass vann fra vasken. Nei - dette kreves planlegging: Først henter du vann fra en spesiell kran i bakgården. Deretter koker du vannet. Så skal vannet avkjøles (noe som tar sin tid) før du tømmer det oppi en slags vanntank som renser det gjennom et filter (noe som også tar sin tid). SÅ kan du drikke det:)
...elever reiser seg og sier (ev. roper) "Good morning Miss" når du kommer inn i klasserommet. Deretter venter de til du gir dem beskjed om å sette seg før de setter seg. Gjett om jeg fikk bakoversveis første gang jeg trådte inn i klasserommet på skolen vi jobber på!
...at mennesker blir utstøtt av familien sin fordi de velger å bli kristne. Da snakker vi virkelig om å ofre alt du har for Gud. Men mer om det en annen gang.
...å rope "SE Veronica - en hviting! Han er hvit! Se da, der borte! Rett der!" hver gang jeg ser en annen utenlending.


En av de utspekulære kjæledyrene våre (hvil i fred!).

Ja, Nepal er magisk. Og annerledes. Men jeg liker det:)
Guds fred og velsignelse.

Hilsen Camilla - the Nepalese

4 kommentarer:

  1. Morsomt å lese, Camilla! Tøft gjort av deg å bo i Nepal :) Du er god! Håper du har det bra på andre siden av jorda :)

    SvarSlett
  2. Camilla!!! Edderkoppa! Seriøst, stakkars deg :p men dar e vist ein haug i Honduras øu...
    E så kult at du oppleve så mye spennans - bli konge å samlas alle igjen i påska å prate om kos mi he hatt d...

    Savne deg masse her! Er utrolig glad i deg!

    SvarSlett
  3. Spenstig.
    Kjenne meg nå inspirert te å motarbeida den norske mannsjåvenistiske intimfobi gjennom å setta meg på andre folk, på nepalsk vis ^^,
    (Pioneéren i Norge må nesten ver Samuel R.)

    Gøy oppdatering. Huske på deg i ny og ne og håbe du får voksa med Gud i tykt og tynt, ikkje minst at du fer med deg ein nepalsk gutt på heimturen (For det va vel målet med reisa?)

    SvarSlett
  4. Hehe, Samuel hadde både passa veldig godt inn her (når det gjelde intimiteten), men på samme tid ikkje i det heile tatt (blond med krølle). Hehe:)
    Jupp, heile målet med turen e jo å finna meg ein nepaleser. Ingen anna grunn i d heile tatt:)
    Tenke på dåkke heima au, håbe alt står bra t me deg.

    Klem fra Nepal

    SvarSlett