fredag 27. november 2009

Patrioten Camilla

"I utlandet er du patriot" sies det, og det kan nok stemme etter mine erfaringer. Selv om jeg koser meg i Nepal, og jeg stadig blir fascinert av både landet og folket her, må jeg si at nesten to måneder i et annet land og i en annen kultur får fram den patriotiske siden av meg. Jeg liker å tro at jeg har vært flink til å tilpasse meg et nepalesisk dagligliv (til en viss grad), men må desverre si at i det siste har det begynt å dukke opp noen illevarslende tegn.
Så til andre som ikke befinner seg hjemme i vårt vakre Norge, vil jeg nevne et par utviklinger du kanskje bør være litt ops på - det får deg nemlig til å føle deg rar og patriotisk samtidig.

Ting som for eksempel...
...at du nekter å kaste innpakningen på den siste melkesjokoladeplaten du hadde med deg, selv om den er tom (både stolt og flau på en gang å si at meg og Veronica har et tomt innpakningspapir liggende i kjøkkenskapet vårt).
...at du forgjeves prøver å forklare nepalesere om norske skitradisjoner ("you put on two sticks on your shoes, and hold one stick in each hand - and then you just slide on the snow. When you need a break you can sit down and eat your packed lunch").
...at du hører på "Alt for Norge" på iPod'en til langt på natt, og blir like sint hver gang de bytter over til engelsk i slutten av sangen.
...at du tar deg selv i å vurdere (jeg gjentar: VURDERER) om du skal søke opp "Fairytale" av Alexander Rybak på youtube.com (kanskje det mest illevarslende tegnet).

Hilsen Camilla - the Norwegian (bare for denne gang)

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg igjen, godt skrevet.
    Håper dere har en god 1. søndag i advent i Nepal.

    Adventshilsen fra La Paz

    SvarSlett
  2. Hehe, har mjølkesjokoladepapir i skapet på rommet mitt;P Ha en velsigna adventstid! Varme hilsener fra solskinnsøya

    SvarSlett